"Ekodaň" ve Francii

Francouzský premiér Jean-Marc Ayrault v minulých dnech celostátně pozastavil zavedení takzvané "ekodaně" na kamiony, která měla na francouzských národních silnicích (1. třídy) začít platit od ledna 2014. Nová daň však v Bretani vyvolala demonstrace a násilné protesty zemědělců a drobných živnostníků, kteří varují před růstem cen a ztrátou pracovních míst.

Mýtné postavené na ekologické zátěži těžkých kamionů pro životní prostředí umožňuje směrnice EU z roku 2011. Francouzská vláda si tímto opatřením klade za cíl změnit chování dopravců a získat finanční prostředky pro podporu šetrnějších způsobů dopravy.

Zavedení mýta pro kamiony nad 3,5 tuny na národních silnicích schválila v roce 2009 vláda pod vedením premiéra Fillona (UMP). Od té doby se datum zavedení, k němuž se Francie zavázala směrnicí o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly, již dvakrát odložilo. Odpůrci "ekotaxy" tvrdí, že zvýšení nákladů na nákladní dopravu spojené s mýtem pro kamiony by krizi bretaňských zemědělských podniků ještě prohloubilo. Premiér Ayrault prohlásil, že odložení mýtné ekodaně neznamená její zrušení. Vláda chce lépe vysvětlit smysl ekologického poplatku uvaleného na těžké kamiony a "ekodaň" zavést od poloviny roku 2014.

V České republice mýtný systém pracuje s ekologickým principem již od jeho spuštění v roce 2007. Výše kilometrového poplatku se totiž vypočítává podle počtu os a ekologické třídy motoru vozidla. Právě opakované nezvyšování mýtných tarifů pro kamiony v emisní kategorii Euro 5+ vedlo k rychlé proměně tuzemského vozového parku za ekologičtější automobily. Rozšiřování mýta na silnice nižších tříd je aktuálním tématem i v České republice. Stejně jako ve Francii se objevují hlasy, že to může mít negativní dopad na ekonomiku regionů a zdražování, proto je nezbytné nejprve provést detailní ekonomické analýzy.